Logopedie De Weerklank

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Pagina

Logopedie

De Weerklank

Centrum voor Logopedie en Ademtherapie

De Weerklank is een centrum voor logopedie en ademtherapie. Wij zijn allround opgeleide logopedisten met daarnaast elk onze specialiteiten. We houden ons bezig met allerlei aspecten van communicatie in de breedste zin van het woord. Je kunt bij ons terecht voor onderzoek en behandeling van problemen op het gebied van:

  • Taal
  • Spraak
  • Ademhaling (o.a hyperventilatieklachten en ademproblemen bij astma/COPD)
  • Stem (o.a. heesheid en propgevoel in de keel)
  • Gehoor
  • Eten/drinken (slikproblemen, begeleiding eet- en drinkproblemen
    bij 0-2-jarigen)

 

Logopedie - de Weerklank
Liselot den Bruigom & Simone Schouten

Aanwezig op dinsdag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.00 uur

www.logopediedeweerklank.nl
info@logopediedeweerklank.nl
0575-572941

De passie van Liselot den Bruigom 

Laat ik beginnen met waarom het zo leuk is om naast volwassenen – alle leeftijden eigenlijk – ook kinderen te behandelen. Kinderen zijn de meest eerlijke mensen die rondlopen op aarde. De meeste kinderen zeggen waar het op staat en/of zullen je niet naar de mond praten. Kinderen staan nog dicht bij zichzelf en bij hun eigen gevoel, zijn nog ongepolijst en daarom komt dat er ook vrijwel altijd ongefilterd uit. Dat is voor ons volwassenen wel eens confronterend, maar eerlijk gezegd vind ik het een verademing. Daarnaast leidt het vaak tot leuke uitspraken en situaties. Een voorbeeldje:

Ik hoor namelijk wekelijks de vraag of de behandelkamer en/of praktijk waar ik werk, mijn ‘huis’ is. “En waar staat mijn bed dan? En wonen mijn papa en mama hier ook?”

Soms wordt mijn ego gestreeld door bepaalde uitspraken, bijvoorbeeld of ik ook op het kinderfeestje wil komen. Of wanneer ik hoor dat een kindje op straat aan iedereen die het maar wil horen vertelt dat hij naar logopedie gaat en dat hij daardoor niet meer ‘lool’ zegt, maar ‘school’.

Het is natuurlijk niet elke week zo leuk om naar logopedie te gaan en soms ben ík dan degene die te horen krijgt “dat we vandaag maar even heel hard moeten werken, want dan zijn we eerder klaar”, zodat het meisje daarna weer verder kan met de tekening die ze thuis aan het maken was. Heerlijk!

Een verschil met het behandelen van volwassenen, is dat de behandeltrajecten van kinderen vaak een stuk langer zijn. Ik zie de meeste kinderen wekelijks, sommige kinderen zelfs twee keer per week. Dit zorgt ervoor dat ik vaak een mooie band met ze opbouw. Ik mag laagdrempelig meekijken, terwijl ze aan het opgroeien zijn. Hoe mooi is dat eigenlijk? Het mooiste moment is als ik een behandeltraject afsluit, een kindje voor het laatst de deur uit zie lopen en weet dat het helemaal goed gaat komen met hem of haar. Daar doe ik het voor!

Wanneer gaat je kind naar een logopedist?

Logopedie bij kinderen beslaat verschillende onderwerpen en wordt toegepast bij heel veel verschillende leeftijden. Zo komen kinderen soms al vanaf 2-2,5 jaar oud bij logopedie omdat ze nog geen taal gebruiken, of komt een kindje van 3,5 bij mij omdat ouders en/of leidsters op de peuterspeelzaal merken dat bepaalde spraakklanken zich niet ontwikkelen (bijvoorbeeld, het kind spreekt bepaalde klanken nog niet uit, of maakt van bepaalde medeklinkers een ‘t’ en lijkt de rest niet te ontwikkelen), wat ervoor zorgt dat hij/zij onverstaanbaar(der) is. Het is fijn om dit soort problemen zo vroeg mogelijk aan te pakken, zodat het kind voordat hij/zij naar de basisschool gaat, communicatief zelfredzaam is. Foutieve patronen zijn zo jong vaak ook nog niet ingesleten, wat ervoor zorgt dat ze de nieuwe manier van spreken sneller aanleren.

Maar ook in de basisschoolleeftijd is logopedie erg relevant. Bijvoorbeeld als kinderen uit groep 3 t/m 8 moeite hebben met lezen en/of spelling, onderdelen die erg belangrijk zijn voor hun verdere ontwikkeling. Of als er sprake blijkt van een TOS (taalontwikkelingsstoornis) waardoor logopedische ondersteuning nodig is voor het kind met zijn/haar taal, maar ook voor zijn/haar ouders en docenten om te leren omgaan met het taalprobleem.
Sommige kinderen lijken in de klas telkens in conflict te komen met andere kinderen, omdat ze (nog) geen taal kunnen geven aan hun emoties en daarom alleen fysiek kunnen reageren met schoppen of slaan. De logopedist leert het kind dan woorden geven aan zijn/haar emoties.
Ook als een kind veel heeft geduimd, wat leidt tot slappe mondmotoriek en vaak ook slissen, kom ik in actie om de mondmotoriek te versterken en een juiste tongpositie aan te leren (oromyofunctionele therapie).

De logopedist is er dus voor taal- en spraakproblemen en problemen in het mondgebied, maar zeker ook voor andere dingen die hier los van staan of die hiermee samenhangen. Eigenlijk heb ik nu nog niet eens alles genoemd, maar dit beslaat denk ik wel het gros van de behandelingen. Vaak werk ik nauw samen met andere (para)medische disciplines om de zorg voor het kind zo passend mogelijk te maken.

Wat doet je kind bij de logopedist, bij mij?

Zelf kan ik tijdens het behandelen van kinderen mijn creativiteit kwijt. Ik vind het belangrijk om naast verbale ook ondersteunende manieren te gebruiken om een kind iets aan te leren. Ik hou erg van het maken van tekeningen of het zingen van liedjes die ondersteunen bij behalen van bepaalde doelen. Maar ook bij het gebruik van ondersteunende gebaren kan het kind veel baat hebben.

Een voorbeeld van een visuele stimulatie is het tekenen van een slang bij het aanleren van de ‘s’ in het woord ‘spin’ (dat wordt vaak nog pin) of een fietspomp bij het leren van de ‘f’.
Soms gebruik ik ook nog tactiele stimulatie, zoals met één vinger van boven bij de schouder naar de pols glijden, terwijl we de ‘s’ produceren.

Omdat logopedie bij kinderen zo breed is, is elke behandeling anders. Ook is de manier van behandelen voor elk kind anders. Maar ik betrek altijd een spelelement in de behandelingen die ik geef. Dit maakt het aantrekkelijk voor de kinderen. Daarom gebruik ik veel spelmaterialen. Bijvoorbeeld het ‘opvissen’ van doelwoorden met een hengel met magneetje, het maken van een racebaan waar auto’s over verschillende doelwoorden rijden, het maken van blokkentorens om de zinsconstructie 'deze moet hier op' te oefenen, een bingo om woordjes met de 'sch' te leren schrijven, ga zo maar door. Ik probeer ervoor te zorgen dat een kind niet het gevoel heeft dat hij/zij iets ‘moet’ maar dat het spelenderwijs aangepakt wordt. Vaak werkt dit ook het beste. Ouders krijgen aan het einde van de behandeling te horen wat thuis gedaan kan worden in de vorm van oefeningen en spelletjes. Het is namelijk ook erg belangrijk dat er thuis geoefend wordt.

Liselot den Bruigom, allround logopedist van Logopedisch Centrum ‘de Weerklank’

flower-pattern

Lees onze Blog & Actualiteiten

Ode aan de ongevaccineerden

Een ode aan de ongevaccineerden

  Misschien is voor velen de bovenstaande titel (een beetje) provocerend en dat is jammer. Want mensen die zich nu, na alle sociale druk, nog steeds niet hebben laten vaccineren, hebben daar misschien wel een goede reden voor. En om dan heel goed bij jezelf te blijven, daar heb je vaak echt wel ballen voor […]

Stressvolle jas - Blog

Stressvolle jas…?!

Waarschijnlijk zul je bij het woord ‘stress’ niet direct aan een jas denken. Peter ter Horst, de craniosacraal therapeut van het HeelHuus, doet dit echter wel… De Dikke van Dale Volgens de Dikke van Dale is stress een ‘kracht die, in de vorm van fysische, psychische of sociale druk uitgeoefend op een systeem, leidt tot […]

vaccinaties-tegen-covid-19

Wat gebeurt er energetisch bij vaccinaties tegen Covid 19?

Veel mensen stellen André Visch, in zijn praktijk in het HeelHuus, de vraag of ze zich nu wel of niet moeten laten inenten. Tegenwoordig is het best gevaarlijk om hierop te antwoorden. “Door de polariteit in de samenleving is een genuanceerd antwoord bijna niet mogelijk. Je wordt meteen in een kamp ingedeeld.” Zo begint hij […]

Volg ons op Instagram